[DNR] Evner, færdigheder og grundmekanik

Evner

I dette spil besidder man tre grundevner. Grundevnerne anvendes anderledes i dette regelsystem, end I er vant til. Normalt bruges grundevner, som f.eks. Styrke til at give bonus til skade, og Intelligens til at give ekstra færdigheder, og begge dele anvendes som default, når man ikke besidder den rette færdighed.

I dette spil har er der tre grundevner: Kraft, Fornuft og Intuition.

Kraft

repræsenterer den styrke, fysisk som mental, hvorved man kan påvirke sine omgivelser og overkomme hindringer.

Fornuft

repræsenterer viden, indsigt og lærdom, både praktisk og teoretisk, gennem hvilken man løser sine udfordringer.

Intuition

repræsenterer den sociale og sanselige side af personen. Reflekser, empati og sociale færdigheder udspringer af denne evne, ligesom en stor opmærksomhed for omgivelserne.

Anvendelse af grundevnerne

Ved skabelse af en ny karakter har fordeler man 11 point mellem de tre grundevner. Minimum en og maksimum syv. I løbet af spillet kan man for XP købe evnerne op til over ti (som sådan er der ikke noget loft for dem).

Værdien i hver evne repræsenterer en pulje af bonusterninger, der enten anvendes til at forbedre chancen for succes i en konflikt eller til at aktivere særlige evner. Puljen af bonusterninger fornys ved at spille Genopfriskningsscener.

En bonusterning til en konflikt, hvilket koster et point fra puljen

Aktivere en særlig evne, hvilket koster et eller flere point fra puljen

Fornyelse sker ved Genopfriskningsscener

Færdigheder

En spilperson besidder tre grundfærdigheder og har desuden fire ekstra startfærdigheder, og har mulighed for at købe ekstra eller forbedre eksisterende færdigheder for XP.

Hver færdighed er knyttet til en grundevne. F.eks. er færdigheden Kamp knyttet til Kraft. Det angives således Kamp (K), mens andre ser sådan ud: Computerhacking (F), Musik (I), Førstehjælp (F), Atletik (K) osv.

Enhver færdighed har et niveau fra 0 til 4:

Uøvet (0), Kompetent (1), Øvet (2), Mester (3), Stormester (4)

En færdighed angives med sit niveau.

Eksempel: Mr. Burke har f.eks. denne færdighed: Computerfærdighed (F), Mester (3) og Computerhacking (F), Øvet (2).

De tre grundfærdigheder

Der er tre grundfærdigheder i spillet, som alle væsner besidder. Når man skaber sin spilperson, skal man sætte en til Uøvet, en til Kompetent og en til Øvet.

– Udholde (K)

Evnen til at modstå smerte, udstå anstrengelser og udholde prøvelser.

– Modstå (F)

Er personens viljestyrke til at modstå fristelser, tvang og des lige.

– Reagere (I)

Hvor hurtigt personen reagerer fysisk og mentalt.

Ekstra færdigheder

Af de fire ekstra startfærdigheder sættes en til Øvet og tre til Kompetent.

Ekstra færdigheder kan erhverves i løbet af spillet og eksisterende færdigheder kan forbedres. Alt sammen ved brug af fremskridt, som man optjener via XP.

Grundmekanik

I en given konflikt ruller man tre terninger og føjer værdien af færdigheden til. Dette giver et udfald fra -3 til +7. Årsagen hertil er, at en sekssiddet terning læses som -1, 0 eller +1. Med andre ord læses 1-2 som -1, 3-4 læses som 0 og 5-6 læses som +1. Med tre terninger giver det udfald fra -3 til +3, der ligges til færdighedens værdi (0 til 4).

Hvis resultatet er bedre end sværhedsgraden har man succes.

Eksempel: Mr. Burke prøver at scanne Vandegriftstationen for overlevende. Han bruger sin Computerfærdighed (F), som han er Mester (3) i imod sværhedsgrad 1. Han ruller terninger, og får resultaterne -1, -1 og +1. Det samlede udfald er 2, hvilket betyder, at det lykkes.

Mere om konflikter, kamp og andet sjov senere.

Bonusterninger

For hver bonusterning ruller spilleren en ekstra terning ud over de tre grundterninger. Ud af alle de rullede terninger, skal der fortsat kun vælges tre terninger. Bonusterninger kommer typisk fra assistance fra andre personer, fra at have købt den med et point fra evne-puljerne og nogen gange fra særlige færdigheder.

Eksempel: Computeren til Red Duncanite-habitatet vil ikke genkende Mr. Burkes adgangskode. Han beslutter sig for at hacke computeren, hvilket han er ret ferm til. Mr. Burke får en bonus-terning, og han beslutter sig for at bruge et point fra Fornuft-puljen, så i alt ruller Mr. Burke fem terninger (de tre grundterninger og de to bonusterninger). Ud af de fem terninger skal Mr. Burke vælge de tre bedste.

Strafterninger

Strafterninger fungerer meget lig bonusterninger. For hver strafterning man har, skal man rulle en ekstra terning ved siden af de tre grundterninger, og derefter vælge en dårlig terning per strafterning.

Eksempel: Mr. Burke prøver, at narre nogle kinesiske triader til at åbne nogle forseglede kasser. Mr. Burke er en elendig løgner, og får derfor en strafterning. Han ruller nu sine fire terninger. Han ruller -1, 0, +1, +1. Han skal vælge -1 og kan derefter vælge de to andre frit, så udfaldet bliver i alt +1.

Bonus- og strafterninger

De to typer af terninger ophæver hinanden. Man skal således ikke rulle både strafterninger og bonusterninger i samme konflikt.

Hvis der er fire strafterninger og to bonusterninger, så ender spilleren med at skulle rulle de tre grundterninger og to strafterninger, og derefter vælge de to dårligste terninger samt en tredje til at afgøre udfaldet af konflikten.

Eksempel: Mr. Burke er ved at blive suget ud gennem luftslusen på Vandegriftstationen, og han kæmper imod af alle kræfter. Han ruller de tre grundterninger og ligger dem til sin Udholde-færdighed. Imidlertid er der stor kraft på suget, så der er to strafterninger. For at forbedre sine chancer bruger Mr. Burke et point fra sin Kraft-pulje og får således en bonusterning. Mr. Burke skal derfor i alt rulle sine tre grundterninger og en strafterning.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s