Det nye regelsystem

GURPS er stort og detaljeret og tungt og rigt på variationer og har mange regler rundt om i de forskellige regelbøger og er grundigt og er lidt knudret og har ikke så mange narrative detaljer og er bare ikke min stil.

Heller ikke når vi spiller GURPS Lite.

Derfor er det tid til et nyt regelsystem – og nogle af os kender lidt til det i forvejen, og har derfor et lille forspring. De nye regler er forholdsvis simple og er hentet fra et spil, der ligger frit tilgængeligt på nettet. Her kommer de i en række poster i Transhuman Space-tolkningen.

Reglerne:

Evner, færdigheder og grundmekanik

Memer

Teknologi og Bioware

Færdigheder

At lave en spilperson

Fremskridt

Kamp og komplekse konflikter

Genopfriskningsscener

Fremtidens gave

Reglerne i dette spil er en oversættelse og let omtolkning af The Shadow of Yesterday-rollespillet. Spillets officielle hjemmeside og her er spillets officielle wiki, hvorfra jeg har hentet reglerne. De er suppleret med materialer fundet på denne wiki.

De samlede indlæg om DNR kan findes på siden De nye regler.

Reklamer

3 thoughts on “Det nye regelsystem

  1. Hvad er det egentlig planen at gøre med TSoYs regel om, at spilpersoner transcenderer ud af kampagnen, når de bliver for stærke? Vi har jo ikke brugt den i Rosenkreutz-vs-Crowley-kampagnen, men jeg kan lidt se en pointe i den relativt til Transhuman Space-kampagnen: Det er vildt skægt at få muligheden for at skifte mellem adskillige spilpersoner, men det kan godt ende med at betyde, at der bliver en massiv forskel mellem spilpersonernes styrke. Hvis de spilpersoner, der var blevet brugt meget intensivt og derfor var meget stærke, efterhånden gled ud af kampagnen, ville det give de nyere spilpersoner – og dem, der kun bliver spillet fra tid til anden – en chance for at sætte deres præg på fortællingen.

  2. Det hører til kategorien af gode spørgsmål. Jeg har selv tænkt over det nogle gange. I første omgang kom reglen ikke med, fordi den syntes så fjern på det tidspunkt – og så fik jeg aldrig fulgt op på den del.

    Som udgangspunk tror jeg, at vi skal holde fast i reglen, og så pakke den ind i en kulør, der matcher kampagnen.

    Essentielt set “transcenderer” karakteren ud af den daglige gang i kampagnen. I TSoY vil vedkommende blive en legendarisk skikkelse, og her vil spilpersonen blive grundlæggeren af et markant meme, et globalt eller interplanetært firma eller på anden vis skabe en del af verden i sit image – en ny art af bioroider f.eks.

    Men lad os gøre det mere interessant af transcendere. Hvad med en ny regel om, at den, hvis spilperson transcenderer, får lov til at definere noget nyt om spilverdenen; en ting som spilpersonen realiserer?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s