Rollespil og science fiction-design

Hej,

Med dette simple ord åbner jeg for ballet på denne blog.

Nogle af de ting, jeg gerne vil med bloggen er at samle vores ideer et fælles sted og skabe Transhuman Space-settingen i fællesskab. I modsætning til andre kampagner, synes jeg at denne setting (eller miljø) er svær at spille alene på grund af sin store kompleksitet. Derfor vil jeg gerne kunne dele ideer og tanker med jer andre. F.eks. har Niels fået den geniale ide med en ekstremsportsudøver, der springer ubeskyttet fra luftsluse til luftsluse. Det kan lade sig gøre, det er ikke sundt, men med det 22. århundredes teknologi kan man helbredes for de værste skavanker. Jeg ved ikke helt præcist hvilket scenarie, vi kommer til at bruge ham i endnu.

Forfatterens tanker om miljøetcover_lg.jpg

Science fiction er en hel speciel genre i de populære medier. Det meste science fiction er en heroisk fantasy med kraftskjolde, lyssværd eller koloniale herremænd, der visiterer planet efter planet for at demonstrere deres moralske overlegenhed, eller det er frontier-action med seksløbere, eller livet på en rumstation, eller i en rumfåde, eller det er den mørkeste middelalder, hvor kejseren forsøger at samle stumperne af riget, hvis det ikke falder helt for invasionen osv.

Transhuman Space er snarere en slags Post Cyberpunk-science fiction, der med forfatterens egne ord gør op med en række standard troper i megen science fiction:

  • that our ancestors (or ancient aliens) knew more than we do.
  • that there will be a dark age, global war, or fall of civilization, often with billions of dead, before the new order is rebuilt on its ashes.
  • that the future will be worse than the present.
  • that changing the human body inevitably corrupts and destroys the mind or soul.
  • that there will be one world government on Earth.
  • that “machines” can’t be the narrative equal to humans, and that humans as they exist today will continue to dominate Earth-descended society.
  • that the laws of physics, as we understand them today, will be broken, in order to achieve fast space flight or star travel, psionics, or anti-gravity, and that this is easier and more likely than sapient machines, human genetic manipulation, or developments in psychology and social engineering.

Så det bliver bioroids, cybershells, memes, sapient artificial intelligences, parahumans, transhumans, uplifted animals, nanites etc.

Det bliver uden rumvæsner, onde mutanter, robotrevolutioner, menneskets udvikling til telepater eller episke krige mellem godt og ondt.

Jeg glæder mig allerede.

Reklamer

One thought on “Rollespil og science fiction-design

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s